CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Thursday, May 28, 2009

TINTA PENA

28/10/07...(16.44 pm)

Tinta di mata pena…
Ingin saja kuhamburkan jiwa,
Segala kata, segala rasa…
Namun betahkah kurungkai semula,
Tiap dosa, tiap noda?
Aku manusia durjana, insan hina…

Tiap kali aku disini,
Ingin mencoret kembali,
Aku tewas pada hati,
Yang memang tak pernah mati,
Tapi sering lupa pada janji ,
Alpa pada mimpi…

Biarlah…
Untuk yang kesekian kali,
Aku begini lagi,
Tunduk pada diri, hati dan mimpi,
Sehingga aku kembali pasti
Yang sinar itu masih disini,
Harapan masih menanti,
Suatu ketentuan Illahi….

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

wahai A.M.I..
apa yang kau harapkan, pada cinta-cinta insan,
apalah guna mengaku engkau bertuhankan Allah, berimamkan Rasulullah, bertunjangkan Al-Quran, berkiblatkan kaabah, berpandukan sunnah.. jika hati tiada beriman..

AKU akui AKU insan hina di mata Yang Kuasa..
AKU manusia kerdil pada pandangan Yang Esa..
apa yang ada pada AKU..
selain sekeping hati yang sering terkeliru..

tapi AKU juga sedar..
ALLAH sentiasa memandang hambanya dengan rasa kasih dan sayang..
bukankah ALLAH itu Ar-Rahman, Ar-Rahim?
ALLAH juga Al-Ghaffar..yang maha mengampuni setiap makhluknya selagi mana mereka ingin bertaubat..ingin kembali ke siratul mustaqim..
AKU bukan ustazah, bukan juga orang yang arif agama untuk berbicara lebih lanjut mengenai nama-nama ALLAH serta sifat2nya. ilmu yang ada terlalu cetek, iman yang brsinar terlalu malap, bahkan lebih kontang dari tanah-tanah yang merekah dilanda kemarau tanpa musim..hatta lebih tipis dari perumpamaan yang iman itu senipis kulit bawang..

AKU terkadang takut untuk memandang masa silam, mengimbau setiap kenangan..dalam manis ada pahit, dalam madu ada hempedu..AKU terima setiap satu..namun untuk menerima setiap langkah sonsang yang AKU tuju dulu, AKU menjadi takut..malah untuk mengenangnya juga AKU sudah tertunduk..malu pada hati..malu pada diri..

bukan sekali dua AKU melekakan ibadat, bukan sekali dua AKU melalaikan yang sunat, bukan sekali dua AKU terlajak cakap, bukan sekali dua AKU terlanjur biadap... bukan sekali-dua..banyak kali..malah,berkali-kali!

AKU ingin melakarkan yang manis untuk kenangan yang bisa membuat AKU kembali senyum, AKU ingin meluahkan yang pahit untuk dijadikan panduan di saat AKU celaru..namun AKU masih di sini! masih di jalan ini..jalan yang tidak membawa AKU ke mana-mana..ke kiri tidak, ke kanan juga tidak!di jalan yang lurus?apa AKU pasti ini jalan yang lurus??jalan yang akan membawa kebahagiaan?jalan yang akan memberi AKU ketenangan??tidak..AKU tidak pasti..malah,jauh sekali AKU tidak tahu!

ah..jangan nafikan HATI, engkau sebenarnya takut..takut pada pilihan yang seharusnya engkau buat..hah..memang engkau HATI yang sering terkeliru..ha3..hai HATI, hanya ada dua jalan, kiri atau kanan..hanya ada dua jawapan, ya atau tidak..dan hanya ada dua penyelesaian, now or never!kelakar rasanya, aku tewas pada dua pilihan ini..Is dat so hard to make up your mind? Camon ya, its your own mind! But dats it! aku T.A.K.U.T!!sape kate aku brani?A.M.I??huh..bdk xmkn saman tu mmg xtahu..aku H.A.T.I, aku berani kerana aku takut, aku gagah kerana aku lemah, aku suka kerana aku lara..perit yang mengajar aku untuk bangkit..tapi pada hakikatnya, aku takut, aku lemah, dan aku lara!

cukuplah..tiada guna AKU terus berperang dengan HATI, biarkan dia sendiri..hingga HATI kembali pasti dengan pilihannya..aku A.M.I..AKU percaya pada HATI..pada naluri..yang telah membawa AKU ke mari..ke jalan di mana AKU mencari-cari diri..org putih kata instinct..ha3..hm..pple say dat i'm changed, but i think, i juz found mysef..

> wallahualam..semoga menjadi pengajaran buatku..insyaallah.. <

0 comments: