CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Tuesday, February 17, 2009

AKU DAN WAKTU

23/01/08...(2.32 am)

Aku kadang berundur
dalam bayang waktu
kupanggil sejarah...
sering aku tergugat pada
tiap kata menghiris, luka...
pada tiap caci terpalit, perit...
pada tiap maki berdarah, parah...

Aku kadang berlari
dalam ruangan masa
kupanggil angan...
sering aku terbuai
bersama cita tinggi, melangit...
bersama mimpi indah, membelai...

Dan terkadang bilamana
aku berdiri gagah tegak di bumi,
aku sedar aku masih merangkak
dalam detik berputar, laju...
dalam saat bergerak, pantas...
aku khilaf...
akui diri insan tak punya,
manusia biasa,
hina rupa, harta dan nama...

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

sajak ini aku karang ketika hati aku sgt tersentuh dgn setiap kngn, memikirkan betapa kngn itu menjadikan siapa aku pada hari ini.. dan betapa hari ini bakal mencorakkan aku pada hari muka..

setiap kenangan yg kuanggap sejarah ini tidak harus hanya tinggal sejarah tanpa perlu aku belek.. aku sedar, sejarah perlu diimbas, diingat dan dijadikan pengajaran..kerana 'those who cannot remember the past will condemn to repeat it..'

namun terkadang dlm sejarah aku hanyut merentasi masa dan takdir, meramalkn ketentuan aku di masa belum wujud.. setiap yg indah, setiap yg bahagia.. ah..aku juga manusia biasa..

makanya di waktu aku berpijak nyata di bumi ini, aku bertindak mencatur setiap langkah..agar tdk sumbang di pandangan mata org.. agar tdk songsang di kemudian aku jelang.. kerana aku ini hanya manusia lemah.. insan hina yg bisa saja menjadikan hari ini kembali menjadi sejarah yg masih perlu aku ulang... wallahualam...

> walluahalam..semoga menjadi pengajaran buatku.. insyaallah.. <

1 comments:

Anonymous said...

sering aku tergugat pada
tiap kata menghiris, luka...
pada tiap caci terpalit, perit...
pada tiap maki berdarah, parah...

>>>luahkan rasa hatimu jika tdk mahu hati terhiris...