CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Thursday, March 19, 2009

HAMPARAN KATA , LEDAKAN RASA...

21/07/05...(15.20 am)

cahaya yang berkilau dari arah itu,
angin yang bertiup dari arah itu,
hujan yang mendatang dari arah itu..

semua galaknya membawa makna sama!

ah..mereka tidak bisa merasa
selain hanya memberi siulan
di sebalik gelap, pekatnya malam...

haruskah aku luahkan,
sedang mereka tidak bisa mengerti
lahiriah kata-kata hamparan,
yang membawa erti bertulang mimpi!

lalu segera aku sedari,
tegakkan dulu cita hatimu!
hingga detik memberi warna,
ledakan kata setiap rasa!

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

sajak ini aku karang pada 2005..f3..
baru aku sedar, betapa tahun itu memberi sejuta warna..
banyak perkara yang terjadi, maka banyaklah sajak-sajak yg aku sambut kelahiran mereka pada tahun itu..

hari itu, hari khamis..
sedang rakan-rakan sibuk menyiapkan kerja rumah yang bertimbun, aku terleka sendiri.
menatap kitab hijau bersama pena di tangan..menulis apa yang aku rasa..apa yang aku pendam, apa yang aku tahan..
aku kesal dengan sikap manusia-manusia yang tidak memahami..manusia-manusia yang jelek..manusia-manusia yang bertopeng..depan kita bermulut manis, belakang bagai hantu saja lagaknya..
susah benar gamaknya menerima aku seadanya..
aku ingin bebas! aku ingin lepas!!
satu yang aku luahkan pada hari itu,
jangan pernah cuba dekat jika niat ingin rapat..
pun engkau adam masih cuba berlagak malaikat!

mungkin kerana aku jenis yang diam..aku jenis yang pendam..aku jenis yang xlawan..

tapi maaf kawan..itu dulu..

aku ingin menjadi seadanya aku..
pun masih ada yang rawan..pun masih ada yang xfaham..pun masih ada yang perlu aku tahan..
tak apa-apa..aku sabar..menjadi begini aku redha..
terima sajalah..pasti ada hikmah di sebalik sesuatu..

demi hidup yang indah..
demi hati yang riang..
demi dada yang lapang..
demi jiwa yang tenang..

aku terima..aku redha..aku sabar..aku tahan..
ya..tidak apa-apala jika mereka tidak mengerti..jika mereka ingin membenci..
aku terima sebagai kekurangan diri..
sedang kita manusia sediri dilahirkan berbagai-bagai sifatnya...berbagai-bagai lagaknya..apatah lagi adam dan hawa yang bagai awan dan pantai..
sampai di sini aku yakin, aku tekad, aku nekad.. terima saja..

kerana aku sedar.. sifatnya manusia memang berbeda..
fitrahnya manusia saling memperlu..

> wallahualam..semoga menjadi pengajaran buatku..insyaallah <

0 comments: