CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Sunday, March 1, 2009

CINTA?!

05/05/05...(16.25)

Cinta itu apa?
Ah..sukar dimengertikan.
Sedang manusia cintanya buta,
Tidak mengira usia, tidak mengira harta.
Sedang manusia cintanya gila,
Mandi tak basah, tidur tak lena..
Sedang manusia cintanya alpa,
Tidak mengira adat, tidak mengira agama…

Lalu, cinta itu apa?
Tunggu…simpan saja cintamu di dasar hati,
Belum masanya gerbang itu kaulewati,
Kerana kunci belum juga kautemui,
Atau memang masih menusuknya duri?

Maka, cinta itu apa?
Biar…biar saja cinta yang melewatiku,
Biar kuncinya membuka pintu,
Tetapi aku masih disini,
Tidak aku tercari-cari,
Kerana ia ketentuan Illahi!

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

sajak ni terlahir waktu aku form 3..asenye wktu ngah bz2 exam kot...
aku pn xtau la mcm mane bleh trciptanya sajak ni wktu tu..tp ikut ajela hati..

hmm..CINTA..cinta itu apa..
kerana soalan inilah sajak ini terzahir,
kerana soalan inilah sajak ini terlahir..dari aku..

btul..CINTA..sape yang xnak..
sedangkan aku sendiri terlahir dari cinta antara dua hati..
yg mungkin tak lagi menyatu..tapi sekurang-kurangnya pernah terkesan abadi..
dan aku bersyukur ke hadrat Illahi.. segala ketentuanmu..

namun aku mohon pada mu ya Allah..engkau tetapkanlah hatiku pada-Mu yang satu..engkau tutuplah, kuncilah pintu hatiku ya Allah..jauhkanlah aku dari sebarang penyakit manusia ini selagi belum masanya ya Allah.. selagi belum bersedia diri, hati dan jiwa.. selagi belum tercapai apa yang aku inginkan..selagi belum tergapai apa yang aku impikan.. aku tahu, aku sedar..ini lumrah dunia..fitrah alam.. kebiasaan bagi manusia yang punya akal, hati dan perasaan..aku juga..namun biarlah sehingga sempurna segalanya ya Allah.. sehingga sempurna cinta pada yang hak.. meski berdekad..meski berzaman..engkau bukakanlah pintu hatiku hanya pada mu ya Allah...

bukan aku berlagak baik, tapi jauh di sudut hati yang terdalam, walaupun sekelumit..aku ingin menjadi yang terbaik.. untuk mu ya Rabb, untuk diri sendiri, untuk manusia sekeliling..dan aku percaya, hatta sejahat-jahat makhluk Allah sekalipun, cahaya kebaikan tetap bersinar di jiwa terpendam, biar kelam, biar hitam.. selagi terdaya jiwa, selama termampu hati, biarkanlah aku begini..sampai bila, aku pasrah..aku redha.. hanya engkau yang maha mengetahui apa yang terbaik untuk hamba-Mu.. bukan aku menolak, tapi aku tak mampu ya Allah.. hati ini tidak kuat.. diri ini terlalu lemah.. jiwa ini sering patah.. apalah yang ada pada aku.. selain nyalaan kilauan hati yang sering aku pendam.. apalah yang tinggal pada aku.. selain kesan-kesan sejarah hitam yang ingin benar aku padam..

CINTA..bisa membahagiakan..bisa menghancurkan..
bisa memberi tawa, bisa memberi duka,
bisa membawa syurga, bisa membawa neraka...
aku pasrah akan ketentuanmu..
apa yang datang akan aku jelang..
apa yang pulang akan aku kenang..

ini bukan apa, hanya kata..
ini bukan cinta, hanya rasa,
ini bukan sajak, hanya cerita...

> wallahualam..semoga menjadi pengajaran buatku..insyaallah <

0 comments: